onsdag 21 september 2011

Utbytesstudent.

Nu har jag snart varit här i tre veckor o börjar sakta men säkert komma in i livet som utbytesstudent. Det har o är minst sagt en hel del omställningar från mitt vanliga svensson liv. Den här veckan har även skolan dragit igång på riktigt o där blir det en del kulturkrockar. Det kommer att bli en tuff utmaning! Vi läser alla kurser parallellt, vilket innebär att alla tentor ligger i slutet av terminen. Samtidigt så känns det lite som att vara tillbaka på högstadiet. Läraren ägnar cirka en halvtimma åt att tjata om att alla måste närvara varje lektion, när han pratar ska d va tyst, jobbar man i grupp ska alla vara delaktiga etc. Så kommer man från norra Europa upplevs det lite som att man är barn igen. Det där m eget ansvar verkar dom inte jobba m här. Men jag vänjer mej nog snart :) Annars så är målet för utbytesstudenter att festa så mkt som man orkar. Även här känns det lite som småskolan igen. Tant Sara är dock den som ligger i sängen o läser bok om kvällarna. Kanske även den som klagar på alla efterfester som sker tre-fyra gånger i veckan. Jag jobbar alltså inte direkt för att bli populärast på bygget :) Oj låter kanske lite väl bitter just nu. Så är inte fallet. Finns mkt bra saker också! Som att vädret fortfarande är som svensk sommar, att ta en Apperitivo på marc jacobs m de icke söndersupna utbytesstudenterna, underbara tomater, att få känna helgkänsla i underbara Milano. Ge mig några veckor till så ska jag nog börjat acceptera att var utbytesstudent o istället ta vara på det o komma hem med en väska full med nya erfarenheter o kanske ett nytt sätt att se på det vardagliga livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar